Wotywny miecz Tachi przechowywany w Nara, w świątyni Kasuga-taisha

Dwa chińskie miecze ( u góry ) z czasów dynastii Sui. Na dole japoński miecz z epoki Kofun, VI wiek. Met Museum. Source wikipedia.org

Genealogia cesarzy epoki klanu Soga.  Linia głów rodziny Soga

PAŃSTWO YAMATO 250 - 710. Buddyzm oficjalną religią. Świetność i upadek klanu Soga. Początek epoki rodu Fujiwara.

JOKOTO  Starożytny Japoński Miecz  239 - 940

Analizując ewolucję Prawdziwego Japońskiego Miecza NIHONTO dostrzegamy jak bardzo zależała od wydarzeń historycznych, zmian organizacji jednostek operujących na polu walki, nawet zmian społecznych. 

W przypadku miecza JOKOTO trudno dostrzec takie zależności oprócz dwóch faktów. Pierwszym było sprowadzenie pierwszych ostrzy z Chin i królestw Półwyspu Korei, dzięki czemu żelazny miecz pojawił się w rękach wojowników Kraju Wiśni i rodzimi kowale mogli zacząć pracę nad własną techniką jego produkcji. Drugim wydarzeniem była wojna z plemionami wojowniczych jeźdźców Emishi u schyłku epoki Nara (710-794) opierającymi się narzucaniu władzy cesarskiego dworu państwa Yamato. Doświadczenia tej wojny wprowadziły na pole walki konnego wojownika, dla którego prosty, stosunkowo krótki miecz Jokoto stał się mało skuteczny w walce z grzbietu konia i musiał odejść w zapomnienie robiąc miejsce długim, zakrzywionym głowniom Nihonto, pierwszym zakrzywionym mieczom Tachi epoki Heian. 

 

Prawdopodobnie dlatego miłośnicy miecza samuraja nie zagłębiają się raczej w historię starożytnych Jokoto i historię państwa Yamato poprzedzającego Cesarstwo Japonii ze stolicą w Kyoto. Myślę, że jest to duży błąd.

Ostrzu starożytnego miecza Jokoto nadano nazwę CHOKUTO. Należy zauważyć, że termin Tachi pojawił się już w czasach miecz Jokoto. Obosieczne Chokuto nazwano Tsurugi lub Ken,  jednosieczne Chokuto  do okresu Heian nazywano Tachi z pisownią 大刀, też Kara Tachi  唐大刀, dosłownie Duży Miecz Tachi. Późniejsze długie zakrzywione, selektywnie hartowane miecze również nazywano Tachi z pisownią znakami 太刀.

 

Państwo Yamato było korzeniem z którego miało się wyłonić przyszłe feudalne Cesarstwo Japonii, tak jak chiński miecz był ziarnem z którego miał się wykluć prawdziwy japoński miecz Nihonto.  W początkowym okresie państwa Yamato wytworzył się system rządów arystokracji dworskiej, wielkich rodów skupionych wokół tronu władcy. Turbulencje i konflikty zbrojne dotyczyły walk o pozycję w administracji dworu państwa Yamato i sukcesje kolejnych władców. 

 

Rządy arystokracji dworskiej miały trwać aż do czasów Wojny Gempei ( 1180 - 1185), po której nastała nowa forma rządów, czas władzy Bakufu, dwóch kolejnych szogunatów Kamakura i Muromachi, opartych na sile militarnej najmocniejszych rodów wielkich posiadaczy ziemskich prowincji regionu Kanto. Konflikty zbrojne przeniosły się na prowincje rozbitego dzielnicowo kraju, dotyczyły walki o rozszerzenie stanu posiadania najsilniejszych i pozycji w szogunacie. Turbulencje w kolejnych szogunatach próbowały wykorzystać rody skupione wokół cesarskiego dworu wspierające ambicje cesarzy do odebrania władzy szogunom. W efekcie nastał czas ponad 400 lat krwawych wojen domowych trwających aż do końca roku 1600, kiedy po bitwie pod Sekigaharą pełnię władzy przejął szogun Tokugawa Ieyasu jednocząc kraj i zaprowadzając pokój. 

 

 

 

PROLOG

 

Czasy starożytnego miecza Jokoto to epoka nazwana Yamato (250-710), później podzielona na dwa okresy Kofun (250-538) i Asuka (538-710), epoka Nara (710-794) i połowa początek Heian do około 940 roku. Był to czas królestwa Yamato, fundamentu przyszłego, feudalnego cesarstwa Japonii i jego początków. Trudno nie dostrzec narzucającej się analogii pomiędzy narodzinami i ewolucją miecza, oraz narodzinami i rozwojem państwa które powstawało z jego udziałem. Zarówno miecz jak i cesarstwo Japonii wyłoniły się z rodzącej się z wzorców cywilizacji Chin dynastii Tang i królestw Półwyspu Korei. 

 

Czas starożytnego miecza Jokoto to epoka powstania i ugruntowania się systemu rządów arystokracji dworskiej skupionej wokół dworu i cesarskiej rodziny, zapoczątkowana przez ród Soga, który zamieniła rodzina Fujiwara, a później ród Taira, nazywany domem Heike. Źródłem dominującej pozycji każdego z tych 3 kolejnych rodów był fakt, że były one "dawcami" cesarskich żon, które rodziły kolejnych cesarzy. W ten sposób głowa rodu najbliżej spokrewnionego z rodziną cesarską zyskiwała najbardziej prominentne stanowiska w cesarskiej administracji i często dominujący wpływ na decyzje panujących władców i ustalania sukcesorów po ich śmierci. Rody arystokracji zamieszkujące w prowincjach miały niższą, drugorzędną pozycję, zazwyczaj nie przysługiwał im zaszczyt wstępu w progi cesarskiego dworu.

 

Epokę Yamato poprzedzały dwie epoki Jomon i Yayoi. Można zaryzykować stwierdzenie, że był to czas bezpaństwowego społecznego chaosu z którego z wielkim trudem, drogą eksperymentów i doświadczeń na własnych błędach, wyłaniały się pierwsze małe, zorganizowane społeczności. Pierwszym prawem musiało być prawo siły i naturalnej potrzeby przeżycia, podstawowe zasady lojalności i opieki nad partnerką rodzącą potomstwo oraz grupą w której było łatwiej polować, aby wyżywić się i chronić swoje tereny przed obcymi i dzikimi zwierzętami.   

 

EPOKA JOMON  14.000 p.n.e. - 300 p.n.e. 

 

Mieszkańcy Wysp Japońskich tworzyli wędrowne hordy. Zajmowano się  zbieractwem, myślistwem i rybołówstwem. Pojawiły się pierwsze stałe osiedla. Nazwa Jomon pochodzi od nazwy wzoru charakterystycznego dla wyrobów ceramiki tej epoki. W pierwszych fazach kultury Jomon ceramika była dekorowana poprzez odciskanie sznurków w powierzchni mokrej gliny i jest uważana za jedną z najstarszych na świecie.

 

Początek cywilizacyjnego skoku nastąpił z chwilą, kiedy mieszkańcy Japońskich Wysp otrzymali niepowtarzalną szansę nauki od przybyszy migrujących z dużo bardziej rozwiniętych społeczności Chin i królestw Półwyspu Korei.

 

EPOKA YAYOI  300 p.n.e. - 250 n.e. 

 

Migrujący mieszkańcy z kontynentu Azji zapoczątkowali uprawy ryżu i prymitywne rzemiosło wyrobów z żelaza. Rolnictwo stało się podstawą egzystencji. Powstają wspólnoty plemienne i większe osady, pierwsze hierarchiczne struktury klas społecznych na wzór chińskich, których zasady przywieźli przybysze z kontynentu Azji. Tworzą się klasy społeczne i pierwsze federacje wspólnot plemiennych. Pojawiają się właściciele ziemscy, którzy rozszerzają swoje domeny i umacniają władzę tworząc własne małe państwa. Rośnie podział klasowy. Z Korei i Chin przybywają do Japonii nowoczesne narzędzia metalowe i żelazna broń, najważniejsze innowacje tego okresu. Z czasem kontynentalni  rzemieślnicy zaczęli osiedlać się w Japonii i tutaj zakładać swoje warsztaty produkcyjne. 

Według historyków Japonia weszła niemal równocześnie w epokę brązu i żelaza właśnie w okresie Yayoi, dużo później niż kontynentalne Chiny czy królestwa Korei.

 

NARODZINY MIECZA

 

Legendy mówią, że historia miecza dawnej Japonii zaczyna się w III wieku n.e. Według starych zapisów, opartych na ustnych przekazach, pierwsze żelazne miecze miały trafić do Kraju Wiśni z Chin w 239 roku ne, w przededniu powstania królestwa Yamato. Przysłano je jako prezent dla mitycznej królowej Himiko. Były to proste obusieczne głownie. Od tego wydarzenia zaczął się rozwijać import mieczy z kontynentu Azji.

 

Pierwsi przybysze z kontynentu przetarli szlak kontaktom z zamorskimi sąsiadami. Wraz z kontaktami przybyła wiedza o organizacji bardziej rozwiniętych społeczeństw, sposobach rządzenia państwem, systemach podatkowych. W końcu, w połowie epoki Yamato, w 552 roku, dotarła do Japonii religia buddyjska zderzając się ze zbiorem starych religii obecnych od czasów zarania Kraju Kwitnącej Wiśni. Konflikt jaki powstał na tym tle doprowadził do napięć i krwawych wydarzeń, które targały cesarskim dworem młodego państwa Yamato przez ponad sto lat. Prawdopodobnie wtedy pojawił się termin SHINTO, jako określenie pierwotnych wierzeń.

 

 

JOKOTO STAROŻYTNY JAPOŃSKI MIECZ

© 2015 - 2025  |  All Rights Reserved | © Krzysztof Pietrek | Wszelkie prawa zastrzeżone

dannoura1185@op.pl

JOKOTO  Starożytny Japoński Miecz  239 - 940  - PROLOG