9. HATAHOKO : Sztandarowa włócznia.

Symboliczna broń używana w ezoterycznym buddyzmie do ozdabiania ołtarza. Włócznia lub lanca jest czasami określana jako Bishamon-Ken, dosłownie Miecz Bishamona, lub po prostu Hoko. Bishamon jest jednym z siedmiu bogów szczęścia, jest bogiem szczęścia i wojny. Grawerunek Hatahoko jest rzadki.

Lina Kensaku, Horimono na ostrzu Yari wykutym przez kowala szkoły Kanabo pracującej dla mnichów Sohei rejonu Nara w epoce Sengoku Jidai

8. GOMABASHI - Podwójne wąskie krótkie rowki o jednakowej długości i zaokrąglonych wierzchołkach.

Symbole pałeczek używanych podczas buddyjskich ceremonii, emanacja mocy Buddy. Nie należy mylić Gomabashi podwójnym Bo-Hi, które ma zdobić, zmniejszyć wagę miecza lub wyważyć ostrze.

7. KOSHI HI - Krótki rowek z zaokrągloną górą, zwykle przywołuje miecz Fudo Myoo.

Krótki rowek z zaokrągloną górą. Zwykle symbolizuje i przywołuje miecz Fudo Myoo. Jego znaczenie jest takie samo jak grawerunek Ken, symbolizuje moc buddów. Koshi-Hi jest najprostszym symbolem modlitwy. Nie jest ozdobą, więc może znajdować się tylko po jednej stronie ostrza.

Czasami pod ostrzem stylizowanego grawerunku miecza SUKEN można zobaczyć TSUME, pazur smoka.

Horimono SUKEN mogą towarzyszyć powiązane wotywne obrazy. Często powyżej czubka miecza można zobaczyć najpowszechniejszy znak Bonji reprezentujący Fudo Myoo. Pod mieczem umieszczano również stylizowany cokół świętego kwiatu lotosu RENDAI uważany za fotel Buddów, co ma symbolizować nierozłączność Ken z Fudo.

SUKEN HORIMONO - Pierwszy znak kanji SU oznacza nieozdobione, nieskażone, również zwykły biały jedwab. Uproszczona forma grawerunku rytualnego miecza Ken bez rękojeści.

SANKOKEN HORIMONO - Pełna forma grawerunku miecza Ken z rękojeścią Sanko Tsuka, trójzębna Wajra Sankosho. Częsty temat Horimono umieszczanych na ostrzach Tachi, Katany, Wakizashi i Tanto.

6. SANKOKEN, SUKEN - Rytualny miecz Ken przedstawiany w Horimono w rozbudowanej formie Sankoken, lub poprzez prosty dwu kreskowy symbol Suken.

 

Geneza rytualnego miecza KEN :

W historii starożytnej Japonii miecz był nie tylko bronią, był również postrzegany jako dzieło sztuki i symbol religijny. Według starych zapisów pierwsze żelazne miecze trafiły do Japonii z Chin w 239 roku ne. Były to proste obusieczne głownie określane jako miecze JOKOTO – Starożytne Miecze. Przysłano je jako prezent dla mitycznej królowej Himiko. Nazwano je Tsurugi, czasami Ken. Z czasem Japończycy zaczęli pracować nad nowymi, własnymi technologiami kucia miecza. Zmiany pola walki i pojawienie się konnicy sprawiły, że prosty krótki miecz przestał być skuteczny. Około 940 roku zastąpiła go nowa konstrukcja, jednosieczne selektywnie hartowane, długie zakrzywione ostrze Tachi, pierwszy prawdziwy japoński miecz. Tsurugi, starożytny miecz Jokoto, opuścił pole walki, pozostał w religii jako rytualny miecz KEN w kilku formach.

 

Studiując istotę rytualnego buddyjskiego miecza KEN spotkamy różne nazwy i formy :

 

SANKOKEN – buddyjski rytualny obosieczny prosty miecz Ken z trójzębną rękojeścią Sanko Tsuka

Obrzędowy miecz Ken ma zazwyczaj rękojeść Sanko Tsuka, forma trójzębnej Wajry. Był ściśle rytualnym przedmiotem religijnym produkowanym w małych ilościach od początku epoki Heian, aż do współczesnych czasów. Stanowi częsty temat dla Horimono umieszczanych na ostrzach Tachi, Katany, Wakizashi i Tanto.

Studiując istotę rytualnego buddyjskiego miecza SANKOKEN spotkamy nazwy : HOKEN, CHIKEN, KONGOKEN. Określają one ten sam miecz trzymany przez Fudo Myoo, Nieruchomego Króla Światła. Odpowiednio : Miecz Skarbu (HO - klejnot lub skarb), Miecz Mądrości i Miecz Wajry.

GOKOSHO – WAJRA PIĘCIOZĘBNA

Pięć zębów symbolizuje grupę Pięciu Wielkich Królów Godai Myoo, Pięć Mądrości ucieleśnionych przez Pięciu Wielkich Bothisattwów z Fudo Myoo na czele. Reprezentuje niezniszczalność buddyjskiego prawa i moc Buddów do pokonania zła.

SANKOSHO - WAJRA TRÓJZĘBNA

Trzy zęby symbolizują trzy strony rytualnego stojaka SANBO jako Trzy Klejnoty byddyzmu : BUDDA, DHARMA Prawa Buddy i SANGHA Wspólnota Mnichów. Symbolizują też SANMITSU - Trzy Tajemnice Buddy, Jego Ciała, Mowy i Umysłu. Stojak służy do składania buddom darów Shinsen, ofiar z pożywienia.

Wajra Sankosho odgrywa niezwykle ważną rolę w Horimono Wotywnym, jest rękojeścią rytualnego miecza Sankoken.

KONGOSHO są symetryczne, mogą mieć różną liczbą zębów. Często wokół środka osadzano oczy demonów, a po obu stronach centrum symbole świętego lotosu HASU. Podstawowymi wersjami Wajry są :

 

DOKKOSHO - WAJRA JEDNOZĘBNA

Symbolizuje szprychę w kole Dharmaczakry, Kole Prawdy Życia. Według wierzeń Budda wprawił w ruch Koło Dharmy wygłaszając swoje pierwsze kazanie i stale utrzymuje je w ruchu. Symbolizuje też związek między światem materialnym, a światem duchowym. Dokkosho nie są bezpośrednio związane z różnymi formami miecza Ken, ale czasami występują w Horimono.

5. WAJRA 

Buława pioruna i diamentu. Starożytna broń boga Indry łącząca w sobie siłę błyskawicy i twardość diamentu, jest też nazywana KONGOSHO. KONGOWAJRA oznacza w sanskrycie połączenie pioruna i diamentu w niepowstrzymaną i niezniszczalną siłę. Wedyjskie bóstwo Indra użyło Wajry, aby pokonać niezliczone demony. Miecz Ken i Wajra stały się rytualnymi, uduchowionymi broniami oświecenia, które miały przezwyciężyć zło nieugiętą prawdą i odrzuceniem ziemskiego pożądania. Wajra jest kluczowym pojęciem i artefaktem Buddyzmu Ezoterycznego, Vajrayany, doktryny Wielkiego Wozu. Jest symbolem drogi której natura doprowadzi wyznawcę do oświecenia jeszcze za jego życia.

Nazwisko rodowe założyciela szkoły Shingon, mnicha KUKAI, brzmiało Henjo-Kongo, co tłumaczy się jako Wszechoświecająca Wajra. Kukai otrzymał od swojego chińskiego nauczyciela, mnicha Huìguo, kilka różnych Wajr Kongosho, na każdym z zachowanych portretów i posągów trzyma jedną z nich.

Kensaku

Kensaku i Bonji Fudo Myoo

KONGOYASHA MYOO

FUDO MYOO

Fudo najczęściej przedstawiany był jako Kenmaki-Ryu, postać Smoczego Króla Kurikara owiniętego jako smok wokół miecza Ken. Rzadziej rzeźbiono jego ogarniętą płomieniami postać trzymającą w dłoniach miecz Chiken i linę Kensaku. Częstymi Horimono przywołującymi moc Fudo są lina Kensaku, kojarzony z nim miecz Ken, oraz reprezentujący go znak Bonji.

 

Kongoyasha przywoływany był poprzez rzeźbienie na ostrzu miecza reprezentującego go znaku Bonji, innych form ani informacji o nich nie spotkałem.

KONGOYASHA MYOO - Strażnik Północnych Dzielnic.

Jego postać ma trzy gniewne twarze i sześć ramion, stoi na lotosie z jedną nogą uniesioną. Środkowa twarz ma pięcioro oczu, podczas gdy pozostałe dwie mają troje oczu. Jego trzy lewe ręce trzymają dzwonek Wajra, łuk i koło, a trzy prawe pięcioramienną Wajrę, strzałę i miecz. Często zamiast stać na lotosie dosiada byka. Uważa się, że jego rytuał jest szczególnie skuteczny w ujarzmianiu demonów i wrogów, oraz zdobywaniu miłości i szacunku innych. Kongoyasha jest niszczycielem głupich ludzkich pragnień, symbolizuje siłę.

Szczególną rolę spełnia dzierżona przez niego święta buława Wajra, starożytna broń boga Indry. Jest najistotniejszym, niemal wszechobecnym artefaktem w praktyce  i nauczaniu Buddyzmu Ezoterycznego, Vajrayany, leży u jego podstaw.

Kongoyasha przywoływany jest poprzez umieszczanie na ostrzu miecza reprezentującego go znaku Bonji, brak informacji o umieszczania rysunku jego postaci w formie Horimono.

2. KENMAKI-RYU

Emanacja Fudo-Myoo w postaci Smoczego Króla Kurikara owiniętego jako smok wokół miecza Ken.

 

Smoczy Król Kurikara, emanacja Fudo Myoo, stoczył legendarną walkę z heretyckim bóstwem. W czasie bitwy obaj przeciwnicy zamienili się w płonące miecze. W finale Fudo przeistoczył się w smoka Kurikarę, owinął wokół przeciwnika zamienionego w miecz i zaczął go pożerać.

Motyw przedstawiany jest w formie Horimono KENMAKI-RYU, smok owinięty wokół miecza, zwykle z otwartą paszczą w kierunku czubka ostrza.

3. BONJI

Najprostsze przedstawienie Królów Mądrości Myoo. Japońskie wersje znaków sanskrytu symbolizujące Fudo i Kongoyasha.

4. KENSAKU

Lina którą Fudo Myoo pęta złe moce i sprowadza błądzących na drogę buddy. Postać Fudo trzyma w prawej ręce miecz Chiken, a w lewej pięciokolorową linę KENSAKU, której używa do sprowadzania na właściwą ścieżkę samokontroli błądzących wędrowców, którymi rządzą ich gwałtowne namiętności i emocje. Chwyta nią również i wiąże demony i złe moce. Grawerunek Kensaku jest jedną z prostszych form Horimono przywołujących pomocnego Fudo Myoo. 

Główne Motywy Horimono Wotywnego :

 

1.  FUDO-MYOO : postać najważniejszego z pięciu bóstw Godai Myoo, Pięciu Wielkich Królów Myoo.

2. KENMAKI-RYU : emanacja Fudo-Myoo w postaci Smoczego Króla Kurikara owiniętego jako smok wokół miecza Ken.

3, BONJI : Japońskie znaki sanskrytu symbolizujące Fudo-Myoo i Kongoyasha Myoo.

4. KENSAKU : Lina którą Fudo Myoo pęta złe moce i sprowadza błądzących na drogę buddy.

5. WAJRA : Starożytna broń boga Indry łącząca w sobie siłę błyskawicy i twardość diamentu.

6. SANKOKEN, SUKEN : Rytualny miecz Ken przedstawiany w rozbudowanej formie Sankoken, lub poprzez prosty dwu kreskowy symbol Suken.

7. KOSHI : Krótki rowek z zaokrągloną górą, zwykle przywołuje miecz Fudo Myoo.

8. GOMABASHI : Podwójne wąskie krótkie rowki o jednakowej długości i zaokrąglonych wierzchołkach, symbole pałeczek używanych podczas buddyjskich ceremonii. Symbolizują moc Buddy. Nie należy mylić Gombashi podwójnym Bo-Hi, które ma zdobić, zmniejszyć wagę miecza lub wyważyć ostrze.

9. HATAHOKO : Sztandarowa włócznia, symboliczna broń używana w ezoterycznym buddyzmie do ozdabiania ołtarza. Włócznia lub lanca jest czasami określana jako Bishamon-ken, dosłownie Miecz Bishamona, lub po prostu Hoko. Grawerunek Hatahoko jest dość rzadki.

 

 

1. FUDO-MYOO

Proste lub rozbudowane rzeźbienia przedstawiające ogarnięta płomieniami, stojącą na kamieniu postać z mieczem Chiken i liną Kensaku w dłoniach.

KURIKARA FUDO MYOO -  Personifikacja Fudo pod postacią Smoczego Króla Miecza.

Legenda głosi, że Smoczy Król Kurikara Fudo stoczył walkę z heretyckim bóstwem. Po chwili zmagania się z przeciwnikiem zamienił się w płonący miecz, ale jego przeciwnik zrobił to samo. Nadal nie mogąc pokonać przeciwnika Fudo zmienił się w ogarniętego płomieniami Smoka Kurikarę, który owinął się wokół miecza przeciwnika i zaczął zjadać go od góry ostrza.

Smoczy Król Kurikara ma złote ciało, czasami jest przedstawiany z jednym lub dwoma rogami na głowie. Smok był kiedyś wasalem lub symbolem bóstwa, ale w tym przypadku symbol i bóstwo zostały zrównane ze sobą. Kurikara Fudoo jest bóstwem ochronnym wodospadu Terazawa.

Spośród pięciu Myoo szczególną pozycję mieli Fudo i Kongayasha. Szczególnie Fudo i artefakty służące mu do pokonywania zła stały się głównymi tematami Horimono Wotywnego.

 

FUDO MYOO -  Nieruchomy Król Światła

Fudo z jego emanacją Króla Smoka KURIKARA FUDO MYOO, jest najbardziej znanym z pięciu Godai Myoo i jednym z głównych bóstw sekty Shingon. Fudo zamienia gniew we współczucie, zobowiązuje się pomóc wszystkim istotom w ich dążeniu do prawdy. Spowijające go płomienie KAEN wypalają doczesne pragnienia materialne. Wściekłym, przerażającym obliczem, z krzywym czołem i zakręconymi kłami, stara się przestraszyć ludzi i nakłonić do przyjęcia nauki religii buddyjskiej.

W lewej ręce trzyma pięciokolorową linę KENSAKU, której używa do sprowadzania błądzących wędrowców którymi rządzą ich gwałtowne namiętności i emocje. Prowadzi ich na właściwą ścieżkę samokontroli. Chwyta nią również i wiąże demony i złe moce.

W prawej ręce trzyma miecz SANKOKEN z trójzębną rękojeścią, którym poskramia diabły i demony zła. Sankoken reprezentuje też mądrość przecinającą więzy trzech trucizn, które dążą do omotania człowieka : chciwość, złość i ignorancja. Miecz Sankoken dzierżony przez Fudo nosi nazwę CHIKEN - Miecz Mądrości, nazywany jest też KONGOKEN – Miecz Wajry, albo HOKEN – Miecz Skarbów.

Jeśli lina Kensaku nie powstrzyma męskich zgubnych namiętności Chiken może przeciąć oplatające ofiarę więzi doczesnych złych emocji. Tak więc Chiken jest ostatecznym środkiem, za pomocą którego Fudo przebija się przez urojenia i ujarzmia zło.

Często, jako wszystkowidzący, ma trzecie oko na czole. Zawsze siedzi lub stoi na skale, co symbolizuje, że jest niewzruszony w swojej wierze. Fudo jest także w Japonii jednym z 13 Jusanbutsu, 13 bóstw sekty buddyzmu ezoterycznego Shingon, doktryny Sekretnego Nauczania Mikkyo. W tej roli przewodniczy nabożeństwu żałobnemu, które odbywa się 7 dnia po śmierci. Jest także czczony jako bóstwo, które może przynieść fortunę pieniężną.

Fudo stał się obrońcą górskich ascetów Yamabushi. Największy w Japonii wodospad Nachi w Kumano jest uważany za personifikację Fudo, który chroni pielgrzymów odwiedzających pobliską świątynię.

Godai Myoo - Pięciu Wielkich Królów

W codziennych praktykach religijnych japońskiego buddyzmu ezoterycznego szczególną nadzieję wiązano z opieką bóstw MYOO. Wznosząc modlitwy do nich, używano ceremonialnych, rytualnych przedmiotów, artefaktów miłych boskim istotom, ułatwiających kontakt z nimi. Horimono Wotywne umieszczane na mieczu miało spełnić taką samą rolę, było rodzajem modlitwy o wsparcie, obdarzenie broni i jej właściciela szczególną mocą, ochronę przed złem.

 

MYOO to japońska nazwa sanskryckiego pierwowzoru grupy wojowniczych i gniewnych bóstw VIDYARAJA, Bothisattwów wielkiej mocy, nazywanych Królami Mantr, Królami Mądrości, Królami Wiedzy, Królami Strażnikami. Wśród różnych grup Myoo najbardziej rozpowszechniona jest GODAI MYOO, zwana grupą Pięciu Wielkich Królów. Przedstawiana jest w ikonografii jako pięć przerażających postaci z których cztery otaczają najważniejszego z nich FUDO MYOO. Każdemu z Myoo odpowiada reprezentujący go znak BONJI.

 

Posągi przedstawiające Myoo mają groźne, okrutne postawy i oblicza, co pomaga im przestraszyć niewierzących, skłaniając ich do zaakceptowania buddyjskiego prawa i ujarzmić złe moce. Reprezentują świetlistą mądrość buddyzmu, chronią jego nauki, usuwają wszelkie przeszkody na drodze do oświecenia i zmuszają zło do poddania się. Często są ogarnięte płomieniem, który według tradycji buddyjskiej reprezentuje oczyszczenie umysłu poprzez wypalenie wszelkich materialnych pragnień, lub pochłonięcie wszystkich namiętności. Noszą zabójczą broń, aby chronić wierzących i ujarzmić zło.

 

FUDO – Umieszczany w centrum. Najbardziej znany z pięciu Godai Myoo, jedno z głównych bóstw sekty Shingon.

KONGOYASHA - Umieszczony na północy.

GOZANZE – Jest najważniejszym Myoo po Fudo, umieszczany na wschodzie.

GUNDARI – Zasiada na południowej stronie.

DAIITOKU - Emanacja Amidy Nyorai. Umiejscowiony na zachodzie.

HORIMONO WOTYWNE - MOTYWY

© 2015 - 2025  |  All Rights Reserved | © Krzysztof Pietrek | Wszelkie prawa zastrzeżone

dannoura1185@op.pl